Cześć.
Po powtórce słownictwa i gramatyki możemy przejść do poszczególnych części egzaminu. Pierwsza z nich to słuchanie. Warto wiedzieć, czego spodziewać się zaraz po otworzeniu arkusza, dlatego rzućmy okiem na to, co podaje nam informator CKE.
Na pewno nie zaszkodzi też zobaczyć tego krótkiego filmiku przygotowanego przez Nową Erę:
jak i przeskrolować tę stronkę, żeby dotrzeć do plików PDF, w których podane są strategie egzaminacyjne i na przykładach dokładnie omówione są poszczególne typy zadań.
Teoria zaliczona, czas na praktykę… no może na początku półpraktykę, ponieważ linki, które pojawią się jako pierwsze prowadzą jedynie do nagrań z zadań egzaminacyjnych z poszczególnych repetytoriów. Nawet jeśli nie masz repetytorium, to nagrania dają możliwość osłuchania się, sprawdzenia na ile jesteś w stanie zrozumieć tekst albo przygotowania do nich własnych zadań.
a. Repetytorium Egis.
b. Practice Tests Egis.
c. Ćwiczenia egzaminacyjne Egis – kl. 4, 5, 6.
d. Nagrania do arkusza Greg.
e. Nagrania do arkusza Lingo.
W tej sekcji z kolei znajdziesz interaktywne ćwiczenia, w których możesz sprawdzić, czy udzielasz poprawnej odpowiedzi. Niestety tylko niektóre z nich są przygotowane z myślą o egzaminie ósmoklasisty, jednak mają bardzo podobną formułę.
a. Engly – zadania typowo egzaminacyjne.
b. test-english – zadania na słuchanie podzielone na poziomy, po sprawdzeniu poprawności przy każdym z pytań pojawia się odpowiedni fragment transkrypcji.
c. szlifuj angielski – zadania na słuchanie podzielone na poziomy, podane są słówka, które mogą sprawiać trudność, a także transkrypcja nagrania.
d. esl lab – zadania na słuchanie z dodatkowymi ćwiczeniami i transkrypcją (listening script) oraz ważniejszymi słówkami z nagrania.
e. esl video – zadania oparte na materiale video, podzielone na poziomy i kategorie, ćwiczenia w formacie wielokrotnego wyboru i uzupełniania luk.
Na koniec tradycyjnie – pomysł na to, jak wciągnąć planszówkę do swojej nauki, żeby połączyć przyjemne z pożytecznym.
Proponuję
1. pobrać załączoną niżej grę,
2. w pola bez liczb wpisać akcje do wykonania (możesz znaleźć inspiracje w tym wpisie),
3. wybrać, np. spośród powyższych propozycji, słuchanki (ilość słuchanek zależy od ilości pytań w każdej z nich, pytań we wszystkich słuchankach powinno być co najmniej tyle ile pól na planszy) ,
4. ustalić ile razy nagrania będą odsłuchane,
5. wszyscy gracze odsłuchują to samo nagranie,
6. następnie każdy sprawdza poprawność swoich odpowiedzi,
7. każda poprawna odpowiedź, to jedno pole do przodu,
8. opcjonalnie – każda błędna odpowiedź, to jedno pole do tyłu,
9. nie potrzebna jest więc kostka do gry,
10. wygrywa gracz, który jest pierwszy na mecie.