egzamin ósmoklasisty – środki językowe

Cześć!
Jesteśmy już zdecydowanie za półmetkiem w serii postów o egzaminie ósmoklasisty. Przed nami jeszcze pisanie i, już w całości, arkusze egzaminacyjne. Dziś natomiast ŚRODKI JĘZYKOWE. Ta nazwa to często dla wielu zagadka, a chodzi w nich o sprawdzenie jak szczegółowo znasz zasady gramatyki i jak dokładnie opanowała/eś słownictwo. W tej części trzeba wykazać się precyzją i nie ma w niej miejsca na najmniejszy błąd: “Literówki – A kysz!

CO MÓWI INFORMATOR CKE?
informacje CKE o środkach językowych na egzaminie ósmoklasisty

WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW I STRATEGIE
Filmik poniżej poda Ci więcej szczegółowych informacji,
A jak zjedziesz na sam dół tej strony do sekcji “Materiały do pobrania” i pobierzesz plik “Egzamin 8-klasisty_ znajmość środków językowych w Teen…“, to zobaczysz przykłady zadań, jakie możesz spotkać na egzaminie w tej części, czyli:
– wybór wielokrotny,
– dobieranie,
– uzupełnianie luk,
– tłumaczenie fragmentów zdań,
– układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych,
– parafrazę.
Z kolei wchodząc na tę stronę (polecam od razu pobrać wersję PDF – zrobisz to, klikając w link na samej górze strony), możesz zapoznać się ze strategiami rozwiązywania poszczególnych typów zadań.

ZADANIA
Jak to mówią Practice makes perfect, zabierz się więc Miszczu do pracy! Poćwicz sobie, na przykład z tymi zadaniami:
a) colorove 1 i colorove 2 – tłumaczenia fragmentów zdań,
b) engly – wszystkie typy zadań,
c) teaching donut – tłumaczenie fragmentów zdań, układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych, parafrazy – podzielone na zagadnienia gramatyczne,
d) english tests store – uzupełnianie luk, z podziałem na dwa poziomy,
e) dysk Lingobordów – zbiór znalezionych w Internecie pojedynczych zadań.

GRA PLANSZOWA
Często najlepiej uczyć się na własnych błędach, dlatego proponuję Ci wykorzystać je do stworzenia własnej gry planszowej i poprawiać je, aż właściwa wersja wejdzie w krew (i nie chodzi tu o wykucie konkretnych zdań, tylko o zrozumienie sedna i wyrobienie nawyków). Jak to zrobić?
1. Wejdź na tę stronę i pobierz jeden z szablonów gry (boardgame template 1, 2 lub 3) i wydrukuj go (x2),
2. wybierz pola specjalne i uzupełnij je akcjami do wykonania (możesz poszukać natchnienia tu albo na Instagramie),
3. pozostałe pola uzupełniaj przykładami z ćwiczeń, w których popełniła/eś błąd (możesz wpisywać np. zdania jak te – co i jak wpiszesz zależy od Twojej kreatywności),
4. na drugiej kopii szablonu wpisz poprawnie uzupełnione przykłady – w ten sposób stworzysz sobie klucz odpowiedzi,
5. zaproś do gry koleżankę. kolegę, siostrę, tatę, sąsiada i pracujcie nad środkami językowymi razem!

POZOSTAŁE CZĘŚCI EGZAMINU
Na koniec pozwól sobie przypomnieć, że na blogu zostały już omówione pozostałe części egzaminu w kolejności, w jakiej występują w arkuszu:
1. egzamin ósmoklasisty – słuchanie,
2. egzamin ósmoklasisty – funkcje językowe,
3. egzamin ósmoklasisty – czytanie,
no i dodatkowo:
4. egzamin ósmoklasisty – słownictwo,
5. egzamin ósmoklasisty – gramatyka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *