egzamin ósmoklasisty – pisanie

Hi there!
Jesteśmy już prawie na ostatniej prostej w przygotowaniach do egzaminu ósmoklasisty. Zanim zabierzemy się do rozwiązywania całych arkuszy, jeszcze trochę informacji o ostatniej części – pisaniu.

INFORMATOR CKE I ZMIANY W 2021
Tak wyglądała sytuacja do zeszłego roku:
W tym roku (2021) wprowadzono jednak zmiany, m.in. w zakresie rodzaju wypowiedzi (źródło możesz pobrać tu – znajdziesz je na str. 17 pliku) i zredukowano formy wypowiedzi pisemnych do 3 form: wiadomość, e-mail i wpis na blogu.

KRYTERIA OCENIANIA I STRATEGIE
Z tego video dowiesz się ile dostaniesz punktów i za co oraz złapiesz kilka wskazówek, jak skutecznie rozprawić się z zadaniem.

PISANIE POD MIKROSKOPEM
Teraz polecę Ci dwa miejsca, gdzie zobaczysz, jak krok po kroku stworzyć wypowiedź pisemną:
Nr.1: Filmik YT od Czarno na Białym,
Nr.2: Email i blog + cenne strategie od Nowej Ery (do pobrania po kliknięciu linku w pierwszej linijce tekstu na stronie)
no i wrzucę link, gdzie znajdziesz wszystkie zebrane przeze mnie w sieci darmowe materiały. Przejrzyj, przerób – i nie ma opcji, żebyś nie zdał/a!

PISANIE I PLANSZÓWKA?
Pewnie, że się da połączyć! Możesz skorzystać z poniższych zasad, zmodyfikować je albo wymyślić swoje.
1. Przygotuj planszówkę oraz czystą kartkę i długopis (najlepiej dwa w różnych kolorach) dla każdego z graczy. (Ewentualnie możecie pisać w notesie na telefonie, czy pliku online – np. Dokumenty Google).
2. Przygotuj stoper / minutnik / klepsydrę.
3. Zadanie dla gracza, to napisanie na kartce krótkiej odpowiedzi do polecenia z planszy.
4. Ustalcie, ile potrzebujecie czasu na napisanie odpowiedzi (3min.? 5min.?).
5. Poprawność odpowiedzi będziecie sprawdzać sobie nawzajem – np. będziecie się wymieniać kartkami zgodnie z ruchem zegara (lub przesyłać pliki wg wcześniej ustalonej kolejności) ALBO wspólnie analizować wszystkie udzielone odpowiedzi. 
6. Za wykonanie zadania gracz może otrzymać:
– 0 pkt – za brak odpowiedzi LUB odpowiedź niezrozumiałą, z licznymi i poważnymi błędami – takimi, że nie do końca wiadomo, “co autor miał na myśli”,
– 1 pkt – za udzielenie odpowiedzi, ale bez rozwinięcia – można przyjąć, że to jedno krótkie zdanie LUB odpowiedź z rozwinięciem – można przyjąć, że to dwa zdania – ale z błędami, jednak takimi, że wiadomo, “co autor miał na myśli”,
– 2 pkt – za udzielenie odpowiedzi z rozwinięciem i bez błędów albo z jednym lub dwoma drobnymi błędami (np. literówką).
7. Każdy punkt to liczba pól, o którą gracz może się przesunąć do przodu na planszy.
8. W ten sposób, wszyscy gracze jednocześnie będą mieli zadanie do wykonania, często jednak polecenia będą różne.
9. Celem jest ćwiczenie umiejętności realizacji pojedynczej “kropki” (jednego podpunktu polecenia) z części pisemnej arkusza egzaminacyjnego.

Poniżej ćwiczenia przygotowujące do gry i planszówka.
Jeśli chcesz je pobrać, kliknij na slajd > strzałkę w prawym górnym rogu > polecenie “Pobierz obraz”.
Enjoy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *